Marokkaans badderen

12 april 2013 - Midelt, Marokko

We zijn weer uit het zand en zitten in de hoge atlas. Afgelopen dagen zijn we via mooie wegen met elke dag weer ander landschap via Tinerhir, Ar Rachidia naar de Gorges du Ziz. Een mooie kloof met prachtige uitzichten, waar we voor stopten om even een foto te nemen, waar weer prompt 2 jongema,nn, en uit het niets opdoken en vroegen om 'bonbons' en 'liquor', zoals velen. Ze wisten ook dat beneden in het dal een camping was bij de heetwwaterbronnen. Dat bleek midden op het dorpsplein te zijn, bijna naast de moskee, met allemaal kraampjes met emmers, washandjes, broekjes in alle kleuren en maten. Bleek dat er 2 hammans waren, een voor de vrouwen, en een voor de mannen met water gevoed uit de rivier. Wij (Maja en ik) naar binnen, dat kostte 5 dirham, nog geen halve euro. Binnen zaten er allemaal vrouwen en kinderen op hun kont naast een betegelde bak van ongeveer 10x10meter zich te begieten metwater, zich te wassen, hun haren te wassen. Dus wij ook, op aanwijzingen water scheppen, gieten, maar heet dat dat was! Weer koud water erbij, maar we waren schoon!Elco en Rene gingen naar de heren hamman en Elco liet zich weer wassen en masseren, maar dat leek meer op vierendelen volgens de verhalen. Een 2-tandige meneer trok aan armen en aan benen en probeerde een knoop te leggen in rug en nek. Vanochtend zong eerst de imaan zijn liedje door de luidsprekers, en we waren nog maar net buiten of we werden al voorzien van een soort warme 'crepes', daarna mintthee, wat niet te drinken is, maar de vers geperste sinaasappelsap smaakte best! We hebben ook overal vrienden,maar ze willen wel graag aan je verdienen. Maar wat een leuke ervaring. Vanochtend nog naar het badritueel bij de rivier geweest, hetzelfde, alleen buiten, achter een aarden wal, zelfde hete water, zelfdewassen. Daarna zijn we weer op weg gegaan naar Midelt, waar we nu weer op een doodgewone camping staan en het onweert op het ogenblik.

1. Geeske Steenwijk:
    16 april 2013
    Lieve opa&oma,
    We hebben net de foto's bekeken, gaaf hoor.
    Hier gaat alles goed!
    Afgelopen zaterdag is Micha een walvis-dolfijn geworden in het zwembad ipv de zeepaard groep!! goed hè?!
    Met Jesper gaat ook alles goed, hij loopt nog net niet. hij kan wel goed opzij lopen aan de bank.
    Willen jullie Micha sponsoren bij een cross van school in het Mildenburgbos voor Kika? verwacht wordt dat hij hooguit 10rondjes loopt. (als andere lezers willen sponsoren mag dit ook!!)

Heel veel plezier nog opa&oma!
    kusjes Micha&Jesper