Marokkanen

22 april 2013 - Cap Spartel, Marokko

We staan nu op het uiterste noordelijke puntje, op Cap Spartel, waar we ons weer verbaasd hebben over de marokkanen. Gisteren was het zondag en massaal komen ze per auto, taxi en overal vandaan om hier aan de kust te zijn. Alleen vol is er kan altijd nog wat bij, auto's worden bijna op elkaar gestapeld, mensen zitten bijna bij elkaar op schoot. In het hele land eigenlijk, in een taxi zitten net zo makkelijk 7 personen, achterop een wagen is altijd wel plaats. Je neemt iemand die aan de kant van de weg staat gewoon mee. Dus klimmen ze achterop pickups, hangen (letterlijk) aan de achterdeur van een bestelbusje, staan in de laadbak van een vrachtwagen, klimmen bovenop bagage die toch al hoog op het dak is gestapeld, alles kan. Politie die je elke dag op de weg wel ziet en papieren checkt, zegt daar helemaal niets van. Maar ook ezeltjes die al vracht hebben, ezeltjes en paardjes met karretjes. Wij werden soms boos aangekeken omdat we niemand meenamen, ze zien ons niet direct al camper. Apart. Hier komen we de marokkanen tegen die je wat willen verkopen, je aanklampen, niet de vriendelijkste mensen. We gaan nu richting Ceuta en misschien varen we vandaag al over ipv morgen. Fotos kan ik niet meer bijvoegen, want ik kan niet meer bij mijn hotmail account, heel lastig, kan ik ook niet mijn mail meer lezen. (moet geupdated worden maar lukt niet). Maar nog een weekje en we zijn weer thuis. Tot in Spanje!

1. Hanneke Bergwerff:
    22 april 2013