Koken en hamman

3 april 2013 - Marrakesh, Marokko

Vanuit een regenachtig (jawel) Marrakesh een kookverslag. Pieter en Lies hadden in nederland al geregeld dat wijmarokkaans zouden gaan koken met een nederlandse dame, Gemma, midden in de souk. Elco ging naar de hamman, als verjaardagscadeautje van de kinderen, om gescrubt en gemasseerd te worden. Of dit met een schuursponsje is gebeurd vermeld hij niet, wel dat hij er erg schoon van werd. Wij zijn met 7 en nog wat andere engelsen en nederlanders eerst boodschappen gaan doen in de souk, munt, vis, tomaten, aubergines, en heleboel kruiden zoals fenegriek, kurkuma en kummel. In een hele mooie patio alles onder toeziend oog van 4 inlandse dame klaargemaakt.Gesneden, gekneed, gestoofd in een tajine, van filodeeg envelopjes gemaakt voor de oven. Dames hielden toezicht en grepen in als het niet naar hun zin ging, en dat was best vaak, moest op de berber manier! En toen alles opgegeten! Lekker! Toen weer met taxi naar camping, maar met een mercedes die eerst niet startte, niet in versnelling wilde, niet wilde optrekken, en of de remmen het deen, ik heb mijn twijfels.En dan door verkeer waar wij met de fiets niet in durven!

1. Hanneke Bergwerff:
    3 april 2013
    Het klinkt allemaal weer om jaloers op te worden! Zowel de Hamman als het eten, hoop dat je het recept ook een keer in Den Briel maakt, kom het graag proeven!
  2. Els Leonard:
    3 april 2013
    lijkt me erg lekker . kom graag een keer proeven.

veel plezier verder.